woensdag 12 maart 2014

D66: blijven investeren in Borgers- en Helmersbuurt

De jarenlange discussie over het Nicolaas Beetsplantsoen is op dinsdagavond 11 maart beëindigd. D66, SP, GroenLinks en de Groenen namen een motie aan waarin staat dat het fietspad niet opengesteld wordt voor autoverkeer. Dat plan lag jarenlang op tafel om zo sluipverkeer door de Kanaalstraat te verminderen. Door de motie wordt dat sluipverkeer voortaan ontmoedigd met verkeersdrempels en bestemmingsverkeer-borden.

“Het was kiezen tussen twee kwaden. Wil je sluipverkeer door de Kanaalstraat of door het Nicolaas Beetsplantsoen?” zegt D66-lijsttrekker Pieter Rietman. “Wij hebben op een gegeven moment maar gewoon gezegd: het heeft lang genoeg geduurd, hak een knoop door. We kiezen voor groen, voor de fiets en voor spelende kinderen en we gaan niet een probleem één-op-één verplaatsen terwijl dat heel veel geld kost. Ik snap desondanks dat niet elke bewoner van de Kanaalstraat blij zal zijn met deze oplossing. We hopen op hun begrip en zullen er op letten dat de bestemmingsverkeer-borden en drempels er snel komen en effect hebben.”

Nu het besluit is genomen wil D66 de komende jaren samen met bewoners kijken hoe zowel Borgers- als Helmersbuurt nóg beter kan. “Er zijn altijd meer stappen te zetten om buurten leefbaarder en groener te krijgen” aldus Rietman. “Als bewoners de komende jaren naar ons toe komen met mooie plannen op het gebied van groen, openbare ruimte en bereikbaarheid, dan gaan we daar graag over in gesprek. Zo organiseren we later dit jaar een bijeenkomst met bewoners van beide buurten om te kijken welke ideeën er leven.”

Aanstaande zaterdag staat D66 van 13.00 tot 14.00 uur op het Nicolaas Beetsplantsoen voor haar maandelijkse spreekuur. U bent van harte welkom.