dinsdag 12 juli 2016

Stadsdeel West wil steigerdoekreclame beperken

Stadsdeel West wil meer beperkingen opleggen aan steigerdoekreclame. De bestuurscommissie van West sprak zich daar vanavond over uit.

Eerder deze maand was er ophef over steigerdoekreclame in Zuid  Ook in West, bijvoorbeeld op de Overtoom en Stadhouderskade, kunnen vaak maandenlang grote aangelichte reclame-uitingen aan de gevel hangen.
“Steigerdoekreclame is bedoeld om bouwsteigers te voorzien van mooie strakke steigerdoeken met reclame in plaats vaan slordige loshangende doeken”, aldus Piet Rietman van D66. “In de huidige vorm, waarbij bewoners maandenlang achter doeken wonen, schiet het echter zijn doel voorbije en aanlichting van de reclame heeft geen toegevoegde waarde. De stad is van haar bewoners en moet niet teveel ontsierd worden door commerciële uitingen.”

Op verzoek van D66 is het advies van de bestuurscommissie aan het college van B&W gewijzigd van het beperken van aanlichting van steigerdoekreclame, naar het niet toestaan van deze aanlichting. Daarnaast is, om te voorkomen dat mensen maandenlang achter een steigerdoek wonen zoals op de Overtoom of de Stadhouderskade, aan het advies toegevoegd om de beleidsregels zo aan te passen dat de ontheffing van maximaal 9 weken minder makkelijk verlengd mag worden.