vrijdag 16 september 2016

D66 wil bierfiets aan banden leggen in West

In het Centrum is de bierfiets vanaf 2017 niet meer welkom. En dat zou kunnen betekenen dat bierfietsen hun heil in de toekomst in andere stadsdelen gaan zoeken. Daarom diende D66 Amsterdam West afgelopen dinsdag 13 september, samen met PvdA, een motie in om op te roepen dat ook in West de bierfiets beperkt wordt.

De burgemeester is van plan te onderzoeken welke in welke gebieden in Zuid en Centrum de bierfiets verboden kan worden per 1 januari 2017. Het scenario ligt daarbij voor de hand dat de bierfiets in de gehele binnenstad verboden zal worden. D66 vreest dat dit tot nog meer bierfietsen zal leiden in straten als De Clercqstraat, Overtoom, Spaarndammerstraat, Nassaukade en Bilderdijkstraat, waar de bierfiets al steeds meer voor overlast zorgt. De aangenomen motie draagt het dagelijks bestuur van stadsdeel west dan ook op om er bij de burgemeester op aan te dringen om ook stadsdeel West te betrekken bij het onderzoek naar gebieden waar de bierfiets wordt verboden.

De motie werd opgepikt door lokale media, en er verschenen artikels in onder andere AT5 en de NL Times.