dinsdag 11 oktober 2016

Spreekuur Kinkerstraat

Zaterdag acht oktober hield D66 Amsterdam west haar maandelijkse straatspreekuur op de Kinkerstraat. Afgelopen maand is de vernieuwde Kinkerstraat Oost geopend, en volgend jaar staat de herinrichting van Kinkerstraat midden op de agenda. Daarom ging de fractie de straat in om aan de ondernemers te vragen hoe de herinrichting is ervaren. De grootste punten die ze hoorden waren:

– Veel ondernemers gaven een pluim voor de mensen die de herinrichting uitvoerden. Er werd veel rekening gehouden met de bereikbaarheid van de winkels en ruimte gevonden om voor zo min mogelijk overlast te zorgen met de herinrichting.

– Op een aantal plekken is de zijn de straten niet mooi afgewerkt. Op verschillende plekken is de stoep al verzakt en de stoep op sommige hoeken zo scheef, dat fietsen niet goed blijven staan.

– De feestelijke opening was niet bij alle bewoners bekend, en ook sommige ondernemers waren onvoorbereid op de grote bezoekersaantallen. De communicatie valt zeker te verbeteren, en ook tijdens de verbouwing hadden de winkeliers beter contact willen hebben met de gemeente.

– De straat wordt als mooier omschreven, met meer ruimte voor fietsers en voetgangers. Door het aparte fietspad, is het ook veiliger. De winkeliers horen aanneembaar minder getoeter en frustratie op straat. Wel wordt de brede stoep op sommige plekken in beslag genomen door fietsen en bloemenbakken met graffiti.

– Op de hoek van de Kinkerstraat bij de Vomar zijn dagelijks bijna-ongelukken. Er is in de nieuwe situatie weinig duidelijkheid en bewoners vragen hier om een zebrapad of andere voorrangsregelingen.

Naar aanleiding van de bevindingen zal de D66 fractie van Amsterdam in gesprek gaan met het Dagelijks Bestuur, schriftelijke vragen stellen en de input meenemen voor de herinrichting van Kinkerstraat midden.