maandag 31 oktober 2016

West houdt eerste bewonersplatform door loting

Op 12 november vindt het het Stadsgesprek plaats in de Hallen. Dit is het eerste bewonersforum van Amsterdam, waarvoor 1000 deelnemers geselecteerd worden op basis van loting. Met dit bewonersforum bewijst Amsterdam-West opnieuw een voorloper te zijn in democratische vernieuwing.

Bij de start van deze bestuursperiode, in 2014, maakte de nieuwgekozen Piratenpartij met de coalitiepartijen van West D66, PvdA en Groenlinks afspraken over het versterken van de lokale democratie.

Met dit nieuwe inspraakfoum in de Bellamybuurt wordt een volgende stap gezet in lokale democratische vernieuwing, zegt fractievoorzitter van de Piratenpartij Jelle de Graaf. “De bewoners rondom De Hallen worden via loting samengebracht. Ze praten direct met elkaar zonder in de weg gezeten te worden door de partijbelangen van gekozen politici.”

Het was D66 die het forum rondom De Hallen initieerde. Bestuurscommissielid Ilana Rooderkerk: “De toegenomen drukte is op het moment misschien wel het belangrijkste thema in de stad. Vaak horen we alleen de tegengestelde meningen in de discussie van bewoners die ofwel tegen extreme drukte zijn, ofwel voor alle vernieuwing.” Met het ‘Stadsgesprek’ zoals het forum is genoemd, hoopt het stadsdeel ook de bewoners te horen die tussen die twee extremen in zitten.

Voor de selectie van de bewoners wordt gebruik gemaakt van de gegevens van de Gemeentelijke Basis Administratie. Hierdoor is het mogelijk bewoners te benaderen met verschillende kenmerken, zoals gender, leeftijd en culturele achtergrond. Zo vormt het bewonersforum echt een afspiegeling van de maatschappij. De bewoners die geselecteerd zijn ontvangen hiervan bericht van het stadsdeel. Daarnaast is er nog plek voor een aantal bewoners die zichzelf kunnen aanmelden door een korte vragenlijst in te vullen. Beiden groepen kunnen aangeven deel te willen nemen via de website www.bellamybuurtbeweging.nl.