vrijdag 15 december 2017

Goede voornemens voor West

Nog net voor de jaarwisseling verbetert Stadsdeel West de emancipatie-aanpak.

Betrek mannen bij emancipatie

De afgelopen decennia lag de verantwoordelijkheid voor gendergelijkheid voornamelijk bij de vrouw. Wat D66 betreft mag nu ook de man aan de bak. Daarom diende bestuurscommissielid Ilana Rooderkerk van D66 Amsterdam-West een motie in om jongens en mannen vanaf 2018 onderdeel te maken van het emancipatiebeleid van het stadsdeel. Want meisjes hoeven niet weerbaarder te worden, jongens moeten een schop onder hun kont krijgen wanneer zij meiden op straat intimideren. Niet alleen vrouwen moeten geactiveerd worden om economisch te participeren, mannen moeten ook gestimuleerd worden om zich in te zetten als vader. Rooderkerk: “Door mannen actief en structureel te betrekken bij emancipatie verbeteren we de positie van vrouwen en mannen. Dat is effectief, inclusief en van deze tijd”. De motie werd door alle fracties ondersteund.

#MeToo

Daarnaast besluit het Stadsdeel, na schriftelijke vragen van Rooderkerk, straatcoaches te trainen om intimidatie van meisjes en vrouwen tegen te gaan. “Sinds de #MeToo campagne weet iedereen dat we meer moeten doen om te zorgen dat vrouwen veilig over straat kunnen. De straatcoaches kunnen hierbij helpen door het gesprek met jongens aan te gaan over wat wel en wat niet kan. Dit is een concreet voorbeeld van wat we preventief in de buurt met elkaar kunnen doen om West veiliger te maken voor iedereen en specifiek voor meisjes en vrouwen”.