dinsdag 19 december 2017

TO BOOST OR NOT TO BOOST (en mijn eerste lintje)

In West komen alle mooie en minder mooie kanten van het stadse leven samen. Zo ook op mijn portefeuille Economie. West heeft prachtige winkelstraten, gezellige horeca, veel creatieve bedrijven, innovatieve start ups en broedplaatsen. In delen van Oud-West wordt het succes gedeeld, maar is het mede door de komst van De Hallen (centrum voor media, cultuur, horeca, mode en ambachten) druk en vreest men de komst van de oprukkende toeristenwinkels uit het centrum. In Bos en Lommer is men juist blij met de toegenomen levendigheid. Sterker nog: veel bewoners kijken uit naar een levendiger Bos en Lommerplein, met minder leegstand, meer veiligheid en een diverser markt- en winkelaanbod.

TERECHTE ZORGEN OVER DRUKTE

De ontwikkelingen in sommige delen van de stad gaan de afgelopen tijd zo snel dat bewoners geen tijd krijgen om te wennen aan de veranderingen. Onvrede hierover kwam naar buiten toen er in Oud-West rondom De Hallen bordjes werden opgehangen met ‘Hallenkwartier’. Bewoners wilden dit niet, het oude karakter van de buurt moest behouden blijven en De Hallen stonden symbool voor de verandering. Als stadsdeel moet je in zulke gevallen goed luisteren naar de bewoners. De bordjes verdwenen snel weer en komen ook niet meer terug. In samenspraak met ondernemers en bewoners gaan we verder aan de slag om de buurt leefbaarder te maken. Er is na participatie met bewoners voor een vernieuwing van het bestemmingsplan Oud-West een horecastop aangekondigd, er wordt goed gehandhaafd op fietsparkeren, afval en andere vormen van overlast en we werken samen met ondernemers en bewoners om de buurt te vergroenen en veiliger te maken. De ondernemers hebben ook de naam van hun samenwerkingsverband van Hallenkwartier naar Stichting Ondernemers Oud-West veranderd. Zij willen ook geen ‘Nutellastraat’ en willen het stadsdeel actief helpen om de pandeigenaren te overtuigen een divers winkelaanbod te behouden.

EEN BOOST VOOR BOS EN LOMMERPLEIN

Rondom het Bos en Lommerplein vinden bewoners juist dat het stadsdeel de levendigheid moet stimuleren. En dan stel je jezelf eerst eens de vraag of dat gezien alle ontwikkelingen nou wel zo’n goed idee is. De potentie is aanwezig, overal gaan de ontwikkelingen snel, moet je je als overheid daar in gaan mengen? Mijn antwoord is in dit geval: ja. Want de winkels en de markt hebben het zwaar, het gevoel van veiligheid op en rondom het plein is niet goed. Het woord verloedering komt in je naar boven. Bewoners willen niets liever dan een gezellig en fijn plein. En soms ben je als stadsdeel dan nodig om alle partijen te verbinden en de energie terug te brengen. Dus gaan we de samenwerking aan met de markt, de bewoners, winkeliers, de eigenaar van de panden en lokale sociale ondernemers. In de gesprekken die wij onderling hebben merk ik het enthousiasme voor de boost die dit gebied moet gaan krijgen en alle partijen willen hun steentje bijdragen.

Afgelopen zaterdag was de start van een nieuwe opstelling van de markt en leuke activiteiten iedere zaterdag in het midden van het Bos en Lommerplein (in januari komt er ook een ijsbaantje!) en had ik de eer mijn eerste klassieke lintje door te mogen knippen (in het filmpje kunt u mijn verbeterpunten zien). Ineens bleven ouders met kinderen op het plein hangen en zag het er veel gezelliger uit. Hopelijk vormt dit het begin van het opkrabbelen van het plein. Al uw ideeën, opmerkingen, tips én energie hierover zijn van harte welkom. Ik ga graag in gesprek. En u kunt zich er wellicht nog niets bij voorstellen, maar ik geloof dat we binnen twee jaar een bruisend plein hebben en we samen alweer in de gaten moeten houden of de levendigheid niet doorslaat. Maar dat is toekomstmuziek, voor nu: kom vooral eens langs, ook vanuit Oud-West om de gezelligheid van het Bos en Lommerplein te ervaren! Dan helpen we samen ook nog eens aan de spreiding van de drukte.