dinsdag 29 oktober 2019

Save the date: Café West over privacy op 28 november

Het college in Amsterdam heeft plannen om scanauto’s en andere camera’s ook in te gaan zetten om overlast tegen te gaan. Met name de inzet van deze scanauto’s voor het opsporen van personen is een aantasting van de privacy van de Amsterdammers. Naar aanleiding hiervan heeft D66 vragen gesteld in de stadsdeelcommissie West. Hieruit bleek gelukkig dat het dagelijks bestuur niet van plan is om te gaan experimenteren met gezichtsherkenning.

Maar de grenzen wat betreft de inzet van camera’s bij handhaving en opsporing worden steeds vaker opgerekt. In 2017 oordeelde het Hooggerechtshof  dat de belastingdienst de automatische nummerplaatherkenning niet mocht gebruiken voor het opleggen van naheffingen voor belastingplichtigen. D66 vindt dat de gemeente Amsterdam transparant moet zijn over het gebruik van camerabeelden.

Cameratoezicht biedt in sommige gevallen bescherming voor bewoners. Maar bewoners moeten ook een zekere anonimiteit kunnen hebben in een stad als Amsterdam. Daarom is dit voor D66 Amsterdam West een belangrijk thema om te volgen. Meepraten of vragen? Kom naar Café West op 28 november of mail Charles.