vrijdag 8 januari 2021

Betere uitlaat- en losloopplekken voor honden in Houthaven Amsterdam West

In Amsterdam zijn er zo’n 30.000 hondenbezitters die graag hun hond uitlaten om zo meer beweging te krijgen en in contact te komen met buurtbewoners. En dat is goed voor de sociale cohesie in de buurt.

Amsterdam wil de uitlaat– en loopsloopgebieden voor honden verbeteren en heeft daarvoor nieuwe richtlijnen opgesteld. Een belangrijk onderdeel van de nieuwe richtlijnen is dat Amsterdammers binnen een straal van 1 kilometer van hun woonadres een losloopgebied kunnen vinden. Bewoners van Amsterdam kunnen tot 19 februari van dit jaar hun reactie op de nieuwe richtlijnen geven.

In januari hebben bewoners van de nieuwbouwwijk Houthaven in West het initiatief van de Gemeente waarschijnlijk aangegrepen om te komen met verbetervoorstellen voor de bestaande hondenuitlaatplekken in hun nieuwe woonwijk. Deze zijn in hun ogen nu niet erg praktisch en bovendien niet al te veilig. De bewoners zijn daarom een petitie gestart ter de ondersteuning van hun voorstellen en deze is inmiddels bijna 300 keer ondertekend (Houthavens huisvest bijna 3000 nieuwe bewoners).  De stadsdeelcommissieleden van D66 West ondersteunen dit initiatief van harte en komen deze maand nog met een advies aan het Dagelijks bestuur van West om met de bewoners van de Houthavens de voorgestelde plannen te gaan bespreken. En natuurlijk moeten bij de plannen ook rekening worden gehouden met niet hondenbezitters, omdat deze bewoners ook overlast kunnen ervaren van vervuiling.

Charles Vaneker – Stadsdeelcommissielid Amsterdam West