ALV D66 Amsterdam West 9 november 2015

false

NL
X-NONE

Op 9 november vond de tweede Algemene Ledenvergadering D66 Amsterdam West van dit jaar plaats in Stichting Bewonersplatform Oud West. Naast de gebruikelijke agendapunten kwam Wethouder van Amsterdam Abdeluheb Choho langs om vragen van leden te beantwoorden en te vertellen over wat er speelt binnen zijn stedelijke portefeuille.

Jaarrekening
Michiel Peters legt de resultatenrekening van 2014 voor. Dit was zijn laatste actie als (inmiddels ex) penningmeester van het bestuur. De jaarrekening wordt goedgekeurd door de kascommissie en een nieuwe kascommissie wordt gekozen:Rogier van Staveren en Laura Wytema. Huidige penningmeester Erwin Daalhuisen geeft een update van de begroting 2015. Door hogere inkomsten van de afgelopen jaren is er nu sprake van onderbesteding, dit geld kan worden gebruikt voor het organiseren van bijeenkomsten en activiteiten.

Nieuws uit de fractie
Pieter Rietman licht ontwikkelingen binnen de fractie toe. Er moet meer dan drie miljoen bezuinigd worden op subsidies, hetgeen de bestuurscommissie voor lastige keuzes stelt. Verschillende fractieleden hebben zich dan ook voorgenomen per jaar minstens vijf subsidies door te lichten. Leden die hieraan mee willen helpen, kunnen zich opgeven bij de fractie.

Ook wat betreft het inrichten van de openbare ruimte zijn er lastige keuzes te maken. Men luistert zo veel mogelijk naar bewoners, maar ook hier spelen verschillende meningen en belangen. Een voorbeeld is het nieuwe hotel bij de Jan Pieter Heijestraat. D66 Amsterdam West betreurt dat er bij de participatie in dit traject veel is misgegaan. Een extra vorm van participatie wordt nu onderzocht: de online participatie waarmee bewoners vanuit huis mee kunnen praten over issues in de buurt. Zo hoopt men meer bewoners te bereiken.

Ook Stadsdeelvoorzitter Gerolf Bouwmeester licht eea toe. Men is bezig om in samenwerking met verschillende organisaties radicalisering van jongeren in West aan te pakken. Samen met ondernemers in de buurt is men  bezig inbraakpreventie aan te pakken. Er wordt veel bijgebouwd in West om de huizenprijzen enigszins te beheersen. Zo wordt het voormalige ING gebouw omgebouwd tot woningen en zijn er plannen voor een levendige stadsstraat voor de Jan Evertsenstraat, waar ook plaats is voor veel nieuwe woningen.

Wethouder Choho
Ten slotte bezoekt Abdeluheb Choho de vergadering om zijn activiteiten als wethouder toe te lichten en vragen te beantwoorden. Choho is onder andere bezig met het versoepelen en versimpelen van de regelgeving omtrent duurzaamheid. Er zijn plannen om een scan beschikbaar te stellen voor duurzame maatregelen voor particulieren en een telefoonnummer waar bewoners terecht kunnen met vragen. Verder wordt digitale Dienstverlening verder ontwikkeld. Het idee is dat Amsterdammers uiteindelijk nauwelijks nog naar het stadsloket hoeven en alles digitaal kunnen regelen. Wat betreft het Bestuurlijk Stelsel start binnenkort een evaluatie.

Samen met wethouders Laurens Ivens en Eric van de Burg is Choho verantwoordelijk voor de bestuursopdracht Ruimte voor de Stad. Door de crisis is Amsterdam door zijn woningvoorraad heen. Er ligt dan ook een grote opgave om voor de groeiende stad genoeg woningen te realiseren. De insteek is te verdichten, zonder groen op te geven. Plannen zoals die er in West zijn voor de woningen aan de Jan Evertsenstraat, passen goed in die aanpak.

De ALV wordt afgesloten met een borrel in café de Toog

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable