Cafe West december: Achterdeurproblematiek

Als je in het buitenland vertelt dat je Amsterdammer bent, is de reactie negen van de tien keer: cool! Do you smoke weed? Het imago van Amsterdam en Nederland en haar progressieve drugsbeleid staat als een huis. Wat men niet weet is dat dit gedoogbeleid aan alle kanten rammelt. Café West van D66 op 8 december ging over deze zogenaamde achterdeurproblematiek. Sprekers zijn Tim Vis van Spong advocaten en Michael Veeling, voorzitter van de bond van cannabisdetaillisten.

Uit de hemel

Tim Vis zet het huidige beleid kort uiteen: een coffeeshophouder mag per dag 5 gram softdrug aan een klant verkopen, en mag 500 gram op voorraad hebben. Echter, die voorraad mag niet aangeleverd en mag ook niet verbouwd worden. Oftewel: de overheid gaat er van uit dat het product “uit de hemel valt”, zoals Visser het omschrijft. Omdat een coffeeshophouder dus per definitie strafbare feiten moet plegen om de coffeeshop te runnen (aanschaffen van voorraad) is men overgeleverd aan de willekeur van de lokale autoriteiten en het Openbaar Ministerie (OM). Nog meer geldt dit voor telers: het kweken van grote hoeveelheden en verkopen daarvan, is geheel illegaal.

Verschuiving

Toch is er de laatste 2 à 3 jaar een verschuiving. Het aantal veroordelingen zonder straf is, met name voor telers, enorm gestegen. Dat betekent dat men wel is vervolgd en veroordeeld, maar geen straf is opgelegd. Een coffeeshophouder in Almere bijvoorbeeld, was dusdanig lang gedoogd dat hij er in wezen op kon vertrouwen dat hij niet vervolgd zou worden. De lokale autoriteiten wisten van het bestaan en de activiteiten, en deden niets, totdat er ineens wel een aanklacht kwam. De rechtbank kwam tot een veroordeling, maar legde geen straf op. In Groningen is onlangs een zaak geweest waarbij de rechtbank telers wegens vergelijkbare omstandigheden geen straf heeft opgelegd. De regelgeving omtrent teelt is door deze en ook andere uitspraken dan ook niet meer houdbaar. Legaliseren is door Europese regelgeving niet mogelijk, een alternatief is een zogenaamde algemene ontheffing, waarbij men niet strafbaar is, mits het bedrijf aan bepaalde voorwaarden voldoet.

Je zou denken dat een voorzitter van de bond van cannabis detaillisten een voorstander van legalisering is, maar dat blijkt niet het geval: Michael Veeling geeft aan dat legalisering voor coffeeshophouders in het algemeen niet gunstig is. De tussenhandel is illegaal en betaalt dus geen belasting, voor deze partij is legalisering dan ook ongunstig. Voor de coffeeshophouder is de inkoopprijs al hoog, en zou nog hoger worden bij legalisering, omdat de tussenhandel dan belasting moet betalen. Dientengevolge worden de winstmarges kleiner voor de coffeeshophouder en eigenlijk voor iedereen die er geld aan verdient.

Wat is dan wel het voordeel van algehele strafontheffing dan wel legalisering? Volgens Veeling ligt deze met name bij de consument, die door regulering van het product weet waar hij aan toe is.  Ook voor de drugstoerist kan het voordelig uitpakken: met een grote coffeeshop op Schiphol hoeft men alleen nog een retourtje Amsterdam te boeken en kun je meteen weer met een voorraad naar huis.

Uit de illegaliteit

Toch willen, in tegenstelling tot wat Veeling beweert, veel coffeeshophouders en met name ook telers, graag uit de illegaliteit treden zodat zij ongestoord kunnen doen waar zij goed in zijn: het telen en verkopen van een goed product, dat op zich al jarenlang legaal is.

Het standpunt van D66 sluit hierbij aan: D66 wil de teelt van cannabis legaliseren en reguleren, zodat teelt en verkoop worden geregeld via een gesloten en belastingplichtige (coffeeshop)keten, waaruit zware criminelen worden geweerd.

Laatst gewijzigd op 21 december 2014